Pozitia pe care o
adoptam la volan are o influenta majora asupra modului in care conducem si are
implicatii medicale importante, in special la nivelul coloanei vertebrale. De
foarte multe ori plecam la drum fara a efectua reglajele pentru scaun si oglinzi
si asta determina o vizibilitate scazuta si reactii intarziate sau ineficiente.
De asemenea, reglajul corect al scaunului ii va permite soferului sa actioneze
toate comenzile, fara sa se intinda si fara sa faca efort.
Ø
In cazul autoturismelor de generatie noua, scaunul
soferului este prevazut si cu reglaj pe inaltime si, eventual, lombar, pe langa
clasicele reglaje longitudinal si al spatarului. In ceea ce priveste reglajul
longitudinal, este bine sa obtineti o pozitie care sa permita piciorului sa
ramana putin flexat atunci cand pedala este apasata la maxim. Acest lucru face posibila actionarea rapida si cu forta maxima a pedalelor in momentul
in care situatiile din trafic o cer, intrucat masinile moderne, echipate cu
sistem ABS, necesita o forta relativ mare de apasare a pedalei in cazul
franarii de urgenta. In plus, in cazul unui accident, forta degajata va fi
preluata si distribuita de articulatii, fiind transmisa intr-o mai mica masura
catre pelvis, sansele de recuperare medicala rapida fiind foarte mari.
Daca spatiul dintre scaun si
pedale este prea mic, este foarte probabil ca veti lovi cu genunchii plansa de
bord si nu veti putea controla eficient masina. In plus, oboseala se instaleaza
mult mai repede in aceasta situatie.
Ø
Reglarea pe inaltime a scaunului trebuie sa va ofere o
vizibilitate optima, asigurand o perspectiva cat mai
larga si o buna lizibilitate a instrumentelor de bord. Din acest motiv este recomandabil sa ridicati scaunul pana la un nivel
care sa determine o distanta de aproximativ 10 cm intre cap si plafonul
autoturismului.
Ø
Spatarul scaunului va fi reglat astfel incat ambii
omoplati sa aiba contact cu acesta, spatele fiind sprijinit in intregime iar
coloana vertebrala ramanand in pozitie normala. Este indicat ca reglajul sa fie
astfel realizat, incat sa nu fie nevoie sa ne desprindem umerii de
spatar in momentul rotirii volanului. In acest fel se
obtine mai mult confort si, in cazul deplasarilor lungi, se evita aparitia
durerilor de spate. De asemenea, in cazul franarilor bruste sau al unui
accident, spatele va fi sustinut corect.
Aditional, se va regla coloana de directie pe adancime
astfel incat bratele intinse sa atinga volanul in dreptul incheieturii si, in
partea de sus, in dreptul podului palmei. Astfel, manevrarea volanului poate fi
realizata usor si putem actiona rapid si eficient in situatiile critice. Din
punct de vedere al reglajului pe inaltime al coloanei de directie, pozitia
adoptata trebuie sa permita rotirea volanului in conditii optime si sa nu
obstructioneze vizibilitatea instrumentelor de bord.
Ø
Asimiland volanul unui cadran de ceas, ar trebui ca
pozitia mainilor sa fie, aproximativ, in dreptul orelor 9 si 3, iar
actionarea volanului sa se faca prin tragere si nu prin impingere. Mai exact,
la virajul spre stanga, mana stanga sa traga volanul, iar la virajul spre
dreapta mana dreapta sa actioneze volanul. Astfel vom adauga forta
gravitationala fortei proprii si virarea se va efectua rapid si corect, mai
ales in situatii de urgenta.
Ø
In
timpul deplasarii, incercati sa mentineti incheieturile mainilor drepte in
raport cu antebratul. Palma ar trebui mentinuta deasupra manetei in timpul
schimbarii treptelor de viteza, fara sa modificam unghiul incheieturii mainii.
In acest fel evitati suprasolicitarea tendoanelor care, pe termen lung, poate
determina afectiuni ireversibile.
Ø
Tetierele servesc pentru confort, dar au si un rol
deosebit de important in protejarea coloanei cervicale, in cazul unui impact.
Ele au fost introduse in productia de serie inca din anii ’60, ca urmare a
studiilor privitoare la accidentele auto si la efectele acestora. In cazul unui impact din spate, corpul este impins inainte, in timp ce
gatul ramane in pozitia anterioara, fapt de natura sa provoace afectiuni ale
vertebrelor cervicale, daca nu exista suportul tetierei. Tetiera este
importanta si in cazul franarii puternice sau al unei coliziuni frontale. In
situatia din urma, corpul este propulsat spre inainte, iar apoi in spate sus. Din acest motiv, tetiera ar trebui reglata astfel incat marginea superioara
a acesteia sa ajunga cel putin pana la nivelul crestetului, sau chiar mai sus.
Ø
In
masura in care autoturismul este prevazut cu reglaj pentru centurile de
siguranta, reglati pozitia acestora astfel incat atunci cand sunt cuplate sa
fie bine intinse. Linia orizontala trebuie
pozitionata cat mai jos posibil, pe solduri si nu pe abdomen, iar cea diagonala
sa treaca, cu aproximatie, prin dreptul umarului dinspre exteriorul masinii. La
cuplarea in catarama, asigurati-va ca sunt fixate corect, mai ales in perioada
de iarna, atunci cand purtam imbracaminte groasa.
Ø
Este indicat ca reglarea oglinzilor sa se faca numai din
pozitia corecta a corpului si sa permita observarea partii din spate a
autoturismului cu miscari minime ale corpului. Reglajul corect va anula o mare
parte din unghiurile moarte, insa nu trebuie sa renuntati complet la
intoarcerea capului.
Ø
In masura in care pozitionarea marginii portierei sau a
cotierei nu va permit o sedere confortabila si sunteti nevoiti sa va intindeti
prea mult pentru a va sprijini, ar fi bine sa evitati sa le mai folositi,
intrucat vor fi o sursa de oboseala si dureri articulare.
Ø
In
cazul deplasarilor lungi, nu uitati ca este indicat sa faceti pauze pentru
relaxare la fiecare 3 ore sau oricand va simtiti obositi, durata lor trebuind
sa fie de cel putin 10 minute. Evitati insa stationarile pe banda de urgenta a
autostrazii sau pe marginea neamenajata a drumurilor nationale, intrucat pot fi
foarte periculoase. Ar fi ideal daca aceste opriri ar include vizitarea unei
atractii locale de pe traseu.
Este important sa adoptam pozitia corecta la volan, aceasta
influentand vizibilitatea de care dispunem, precizia si rapiditatea
manevrelor pe care le efectuam, si, nu in ultimul rand, gradul de oboseala pe
care il acumulam. Sa nu uitam ca, in cazul unui accident, reglajul adecvat al
scaunului ne poate salva viata sau poate reduce nivelul traumelor suferite.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu